Last week of project! - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Iris Brinkman - WaarBenJij.nu Last week of project! - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Iris Brinkman - WaarBenJij.nu

Last week of project!

Door: Iris Brinkman

Blijf op de hoogte en volg Iris

12 December 2013 | Malawi, Zomba

We started the last week with a very special weekend! Als volunteers waren we gevraagd vrijwillig een heel weekend op een festival te werken. De accomodatie en eten zat er bij in. Dus gingen we vrijdagmiddag met z’n 7en op naar Liwonde, waar vlakbij het festival zat. Eenmaal in Liwonde bleek dat we waarschijnlijk niet opgehaald zouden worden, dus zijn we gaan lopen. Helaas wel naar de verkeerde lodge. Meerdere keren mensen aan de telefoon gehad en we zouden opgehaald worden. Heel logisch allemaal. We hebben vervolgens anderhalf uur zitten wachten, maar er was niemand om ons op te halen. Hmm.. Dus, dan maar met z’n allen achter elkaar op de fietstaxi. Man man, wat een attractie, 7 azungu’s op een fietstaxi. En na een kwartier reden we echt in de middle of nowhere. Met alleen maar land, bergen en af en toe een huisje. Maar na 20 minuten kwamen we toch aan bij Bushman Baobaps. Na het zien van de eigenaar, begreep ik de naam. Dit was een wat oudere man, die wel genoten van wat bier en andere sterke drank, en die behalve overal ‘fucking’ voor te zetten, nogal 1 was met de natuur. En festival, dat bleek eigenlijk meer een feestje op zijn terrein te zijn. Zaterdag opbouwen en achter de bar staan. 2 diensten van 2-4, (‘s middags en ‘s nachts) die echt weinig aan waren. Om 2 uur was er nog niemand, en ‘s nachts om 2 uur was iedereen naar huis en/of dronken. En als klap op de vuurpijl; een echt varken, gebraden onder de grond. Na een uurtje of 5 wassie gaar, en at je of alleen maar vet, of alleen maar zand. En zondag terug achterin een pick-up. Oftewel, echt een ‘bijzonder’ weekend.

Toen maandag, de echte laatste meeting voordat we weggaan. Ik heb in deze meetings wat casussen ingebracht voor mijn onderzoek van school, waar de locals volgens mij zelfs nog wat van leerden.
Dinsdag hadden we de rest van onze educatie, over sociale relaties en gedrag. En het blijft een feit, dat dingen als roleplays en drama-stukjes het heel goed doen in Malawi. De jongens deden fanatiek mee toen wij op een foute manier een toneelstukje deden. Ze lieten meteen zien hoe het wel moest, heel gaaf om te zien! Na de educatie kwam er een man langs, die zelf ooit straatkind was geweest. Hij vertelde een inspirerend verhaal over wat hij allemaal had meegemaakt en wat zijn visions waren. Het verhaal duurde uiteindelijk te lang, waardoor de jongens hun aandacht kwijt waren. Maar ik denk date en paar jongens er later best over na hebben gedacht. Dat ze, als ze willen en hun best blijven doen, met hulp echt een goede toekomst tegemoet kunnen gaan. Ik hoop het van harte voor ze, het zijn geweldige jongens die heel wat meer verdienen dan wat ze nu hebben!
Woensdag hebben we met de locals en de jongens gepraat over de regels en consequenties van het centre. De discipline is ver te zoeken soms, en wij vonden dat er toch maar eens wat aan gedaan moest worden. (hoppa, even alle discipline in de laatste week stouwen, haha) 1 jongen weigerde te luisteren en lachte constant de locals uit, of ging in discussie over de regels. De jongens zitten vrijwilliger in het centre, maar dat wil niet zeggen dat je je niet aan bepaalde dingen moet houden. Malawianen vinden het alleen moeilijk om echt boos tegen iemand te praten; stemverheffing doen ze hier niet echt aan. Dus de consequentie was in dit geval; voor hem geen voetbal. De locals hadden zoiets nog nooit eerder gedaan, maar hebben nu wel kunnen zien dat het effect heeft gehad; toen we terug kwamen van voetbal was hij rustig en nam hij de locals en de caretaker ook meer serieus. Ik hoop dat ze het vast kunnen houden!
Woensdagavond zijn we met z’n 4en uit eten geweest! Wij naar een restaurant op het Zomba Plateau, waar je schijnbaar heel lekker kon eten. Kilometers door de bush bush. Maar we kwamen er! En toen; ja sorry, jullie hadden moeten reserveren, we koken alleen op orders. SHIIIIIT. Dus dat hele bush bush stuk weer terug gereden, haha. Domme azungu’s. Toch uitgekomen in een lekker restaurant met een enorm lekker buffet. Ze hadden zelf slagroom, WAUW! Dus we hebben het met z’n 4en goed kunnen afsluiten, heel gezellig. Ik ga de meiden missen, we hebben zeker 2 super leuke maanden gehad met z’n 4en! (:

Vanavond is dan echt het afscheid; disco met de jongens in het centre. Misschien dat ik later nog wel een keer langs ga, maar toch zie ik dit als afscheid. Chips, lolly’s, we gaan ere en leuk feestje van maken, met misschien wel wat tranen.. Helaas kunnen we ons als voorbereiding niet douchen, want ons water is op. Jaaaa, we zijn nog steeds in Afrika, haha. Daarna naar Club G, en met waarschijnlijk weinig slaap, stappen we vrijdagochtend rond half 9 het busje in naar Lilongwe! YESH, Ronnie in aantocht! Super fijn, op naar een fijne vakantie in Zambia en aan Lake Malawi! (:

• 12 December 2013 - 16:33

Ilva:

Hey Hey. Luk verhaal weer Iris. Je maakt door in ieder geval genoeg mee. We hebben vandaag je kaartje ontvangen! Bedankt en veel plezier met Ronnie. Groetjes en liefs ons

• 12 December 2013 - 18:20

Dineke:

He Iris wat kan jij terug kijken op een prachtige" gave ' periode straks. geniet nog van je vakantie met Ronnie en bedankt voor je lieve kaartje ook namens Marleen. Groetjes Koos en Dineke

• 12 December 2013 - 18:24

Fam Dunning :

Geniet nog lekker van je laatste avond en veel plezier samen met Ronnie in Afrika.
    Gr Gert,Sandra,Remon en Joyce

• 12 December 2013 - 19:21

Marietje:

hallo iris eindelijk een berichtje van ons we horen wel veel van jouw via robet en je ouders hier is alles oke we hebben je kaartje ontvangen staat naast de kerstboom we wensen je samen met ronnie nog veel plezier geniet e maar lekker van fijne feestdagen en tot gauw liefs van jan en mij

• 12 December 2013 - 19:49

Ank:

Hee Iris, hoop dat je een mooie laatste avond hebt! Veel plezier met Ronnie en geniet van je welverdiende vakantie!!

• 12 December 2013 - 21:04

Jan Idserda :

Hoi Iris, hier je oom. We hebben net je kaartje ontvangen, nadat we een kwartier bezig zijn geweest hadden we de enveloppe los, goed dicht getaped hoor. Mooi stukje Afrikaans huisvlijt. Ik moest nu wel een beetje huilen hoor, wat een emotie kwam los. Hier kon het huwelijk van Inge niet tegen op hoor.( grapje). Je laatste verslag, jammer, laten we gewoon afspreken dat als je thuis bent wekelijks een versje schrijft van wat je meemaakt in een week. Je hebt een leuke manier van schrijven. Je leert jou van een andere manier kennen. Leuk. Je gaat straks met je vriendje op reis in Afrika. Geniet daarvan en van elkaar. We zien je gauw hoop ik als je weer terug bent. Goede en mooie kerstdagen in Afrika, is ook apart. Doeg. Jan en Geesje

• 14 December 2013 - 19:20

Jan En Jeanet:

Hallo Iris en Ronnie
    na gedane arbeid is het fijn om even lekker vakantie te vieren. Wij hadden iemand thuis zitten en die gaf de berichten wel door. Maar ja, die is zo maar vertrokken met een vliegtuig naar een warm land.
    Wij wensen jullie samen een fijne vakantie leuke kerstdagen prachtige jaarwisseling en gezond welkom in 2014 in De Wijk
    Pa en Ma