Verjaardag vieren in Africa! - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Iris Brinkman - WaarBenJij.nu Verjaardag vieren in Africa! - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Iris Brinkman - WaarBenJij.nu

Verjaardag vieren in Africa!

Door: Iris Brinkman

Blijf op de hoogte en volg Iris

04 December 2013 | Malawi, Zomba

Een nieuwe update, en waarschijnlijk één van de laatste voordat ik op trip ga naar Zambia!
En om dan maar te beginnen met iets wat me écht bijblijft; mijn verjaardag! Wauw, het was echt een geweldige dag, en vooral door mijn huisgenootjes en huisvader! Sowieso heb ik nog nooit zo’n warme verjaardag gehad als hier, haha. Ze hadden ’s avonds een surprise party voor me georganiseerd, waarbij het een verassing was voor mij en een andere local, die 2 dagen na mij jarig was. Toen ik het huis in kwam sprong het licht aan en werd er me door iets van 15 mensen ‘SURPRISE!’ toegeschreeuwd. (Ze hadden de vrijwilligers van de andere projecten ook uitgenodigd!) Ik vond zoiets altijd iets wat je alleen ziet in films, haha. Maar het was echt geweldig om mee te maken! Ze hadden de veranda aangekleed als een Malawiaans bruiloft en we moesten samen een enorme verjaardagstaart aansnijden. (Want dat is traditie op een Malawiaanse bruiloft.. Sorry Ronnie, haha!) Het was sowieso een verjaardag die ik nooit zou vergeten. (:

Die week zijn we ook begonnen met een voorlichting voor de jongens. We hebben samen met de locals een voorlichting voorbereid over basis emoties en sociaal gedrag. Hierbij heeft een huisgenootje van mij de 4 basis emoties uitgetekend op een groot papier, die nu in het centre hangt. (Boos, Bang, Blij & Verdrietig.) We begonnen met een toneelstuk die we zelf speelden voor de jongens, waarbij ik een spelletje verloor en daar erg boos om werd. Oftewel, alle 4 de emoties kwamen er in voor. Super leuk om te doen, maar vonden de jongens ook leuk om naar te kijken. En toen ik heel hard m’n huisgenootje omduwde, moesten ze hier om lachen. Hmmm, misschien leren we ze de verkeerde dingen.. Aan het eind nog een zelfgemaakt spel gedaan, wat een soort van domino moest voorstellen. Ze moesten de emoties koppelen aan het woord. En dat was nog best een uitdaging in het Engels, want sommige begrepen het niet echt. “What emotion is this?” “Happy!” “Uuuuuh, no, that’s sad.” Misschien waren onze tekenkunsten niet zo goed, maar uiteindelijk begreep het grootste gedeelte van de groep het spelletje en vonden ze het nog leuk ook!
Ook hebben we deze week weer eens ouderwets met de jongens gevoetbalt. (“ouderwets”, moet je mij horen, alsof ik hier al jaren zit.) De bal was al een poos stuk, maar er is nu een nieuwe. Heel fijn, want je kon zien dat de jongens het voetballen echt hadden gemist!

Het weekend zijn we met een hele groep vrijwilligers naar Cape Mcclear geweest. Was weer een heel fijn vakantie-weekend. Op de speedboot, banaan, op het strand slapen, spelletjes doen en ’s avonds dansen in de Gecko Lounge. Natuurlijk blijf ik wel Iris, en ben ik nog even flink op m’n rug verbrand, waardoor ik 3 nachten niet normaal op m’n rug kon liggen. Ook heeft het van vrijdag of zaterdagnacht enorm hard geonweerd, ook iets waar ik enorm van hou. En na deze stortbui en onweer hadden we de rest van het weekend geen bereik met onze telefoon. En nee, dat is niet in een paar uur gerepareerd, je doet het maar een paar dagen zonder. Afrika all over the place!

Helaas ben ik ook nog in het ziekenhuis geweest, omdat Julie (mijn Belgische kamergenoot) iets te hard van de banaan gevallen was en mega last had van haar ribben. “We gaan even naar het ziekenhuis om een foto te laten maken.” Met de nadruk op EVEN. 4 uur later zaten we nog in het ziekenhuis. Want ja, een röntgenfoto maken is bést moeilijk zonder elektriciteit… Dus hebben we tussendoor in de buurt geluncht, zo kom je nog weer eens ergens anders. Toen we terug kwamen hebben we nog een half uur gewacht en toen sprong ineens het licht aan. Rennen naar het X-ray hokje, voordat hij weer uitviel. Gelukkig niks gebroken en dus heeft ze een lading pijnstillers meegekregen en de mededeling dat ze rustig aan moest doen. Uuuh, ja hoor. De volgende dag gewoon weer een uur naar Zomba lopen. En ik maar denken dat IK koppig was.

Morgen gaan we een dobbelspel doen voor Sinterklaas met de vrijwilligers, om toch nog een beetje aan Sinterklaas te denken. En ik maar denken dat ik het zou ontlopen hier, haha. En dan gaan we dit weekend naar de festival in de buurt van Liwonde, om te helpen met opbouwen en achter de bar. De rest van het weekend hebben we gratig toegang. Ik ben zeer benieuwd, is zeker een leuk laatste weekend met het grootste gedeelte van de vrijwilligers, voordat mijn vrijwilligerswerk is afgelopen!

  • 04 December 2013 - 14:55

    Ank:

    Wat een geruststelling om te lezen dat je toch wel aan Sinterklaas doet in het verre Afrika! Geniet van je laatste loodjes!

  • 12 December 2013 - 11:15

    Aaltje:

    Verslag gelezen erg leuk Veel plezier met je vriendje een paar weken en wij zien je in januari gr aaltje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Ik ben Iris Brinkman, een 4e jaars student aan de Hogeschool Windesheim in Zwolle. Malawi is de eerste verre reis die ik ga maken!

Actief sinds 22 Juli 2013
Verslag gelezen: 463
Totaal aantal bezoekers 12767

Voorgaande reizen:

20 September 2013 - 04 Januari 2014

Minor SPH in Malawi!

Landen bezocht: